Analys av Michael Kors

dwdddddwd

Marknad      USA
Börsvärde    7100m$
P/E               8,5
P/S               1,5
P/FCF           8


Vi fortsätter på samma tema; analyserar bolag som kunde ha varit misstag vid köptillfället. Michael Kors fick en plats i portföljen i början av december efter en relativt snabb analys. En av mina svagheter är att jag ibland kan göra förhastade beslut utan att gå igenom alla risker och  anta marknaden tänker fel bara för att siffrorna ser fantastiska ut.

Bakgrund
Michael Kors bestämde sig för att noteras på börsen år 2011, i samband med att efterfrågan för lyxhandväskor och accessoarier var högt. Planen var, som med de flesta IPOs, att få in tillräckligt med kapital för en snabb expansion. I MKs fall på hemmamarknaden och ut till Europa och Asien. MK fick njuta av det efterfrågegap som fanns för dessa produkter i ett antal år. Nu håller tillväxten på att avta och investerare är oroliga för MKs framtid.

Verksamhet
Produkterna säljs i över 100 länder. Vi känner alla till märket och har minst en vän av det kvinnliga könet som äger en handväska, klocka eller till och med en plånbok som Mr. Kors har designat. Amerika är den största marknaden följt av Europa och Asien. MK satsar på Europa och kommer 2017 öppna det första självägda (de andra är leasade) distributionscentret i Nederländerna som kommer täcka hela europamarknaden.

mkmk2

Retailförsäljningen står för 50% av det totala. 45% går till större varuhus (Macy’s är största varuhuskunden som står för 13% av oms.), resterande delen kommer från royalties från licensförsäljningen. MK har en väldigt liten andel webbhandel och har störst fokus på brick-n-mortar försäljningen. Produkterna delas upp i accessories, apparel, footwear och licensed products.

mkmk

Marknaden
Efterfrågan på accessoarer ökar fortfarande men klockor (Licensed products) efterfrågas inte lika mycket mera. Fossil som är en av de största av klocktillverkarna har visat sämre resultat under senaste året vilket har en impact på MKs resultat. Utöver dålig utveckling för licenserare så har varuhuset Macy’s visat dåligt resultat, det varuhus som köper in mest produkter från MK. Branschen kännetecknas av hård konkurrens och avgörande för kunden är den produkt som är i mode. Marknadsföringskostnader kan tänkas va väldigt höga för MK, men de senaste åren har de legat kring 2% av gross profit, vilket är lite jämfört med nära konkurrenter. Ralph Lauren är en konkurrent som sätter runt 5% av gross profit på marknadsföring. Kors är känt för att vara det lyxbrand som marknadsför sig mest via sociala medier (t.ex instagram, twitter och facebook) med tävlingar etc. en fördel? Man satsar nu på andra konsumentgrupper än kvinnor. Barn och speciellt män kommer vara i målgruppen, främst via skor och “manbags”.

Finansiellt

PROFITABILITY 2016 3-year avg
Growth% 7,8% 19,9%
Gross margin% 59,4% 60,3%
EBIT margin% 24,9% 28,0%
EBITDA margin% 28,8% 31,2%
OE margin% 20% 18%
Net margin% 17,8% 19,3%
ROA% 32,7% 31,8%
ROE% 42,0% 39,3%
FINANCIAL POSITION 2016 3-year avg
Interest coverage 691,18 5683,73
Quick ratio 2,58 2,88
Working capital ratio 3,83 5,24
Liquid assets/revenue 23,83% 25,03%
LT Debt/equity 6,59% 5,88%
Equity ratio 77,89% 80,88%

Historiskt har bolaget haft utmärkta marginaler och en stark tillväxt, men frågan är bara hur hållbart det är. 2015-2016 minskade same-store sales med 4%, i samband med att varuhuset macys (och andra liknande) och Fossil visade sämre resultat. Hela marknaden tycks ha tagit en smäll.

mkmkmk2
(Omsättning / Kvartal)

Inom branschen brukar man se på utvecklingen i inventory/cash ration, vilket helt enkelt visar hur stort lagret är i jämförelse med likvida medel. Ju större siffra desto mer pengar binder bolaget i lager -> kan bli problem med att bli av med lagret.

laglelgelg

Man kan se tydligt att mellan 2012 och 2014 så ökade kassan och fordringar i en snabbare takt än lagret, som det ska se ut. Sedan 2015 har lagret bara ökat och de två andra minskat. Detta är en produkt av att MK försökt expandera allt för agressivt och nu sitter de på ett lager de har svårigheter att sälja, vilket medför kostnader för lager och lägre marginaler när de måste bli av med lagret. Ett givet alternativ är att sänka prisen, tyvärr. Det är det enklaste alternativet om  man snabbt vill bli av med lagret.

(Edit: Michael Kors minskade same-store sales  beror inte på att produkterna inte efterfrågas, tvärtom har de sålt flera enheter jämf med kvartalen föregående år, men till lägre priser pga “promotional activity” i varuhus/nätbutiker, vilket dom kommer sluta med/minska. Orsaken är att varuhusens/nätbutikernas rea på MK produkter drar bort kunden från egna retailbutiker)

Möjligheter
Kunde MK ha gjort något annat för att anpassa sig till en snabb vändning i efterfrågan? Det vet jag inte. Beror den stora vändningen på MKs sortiment/marknadsföring eller endast på andra faktorer (Ekonomin i Europa, Macy’s)?  Med en så stark balansräkning har de möjlighet att öka marknadsföringskostnaderna/produktplaneringskostnader. Men om marknadsföringen är problemet är ett frågetecken. Populäriteten för Macy’s har minskat och hela varuhuset säljer mindre nu än tidigare. Med tanke på att Macy’s står för 13% av försäljningen så kan man inte blunda för impacten de har. Som det ser ut nu borde MK vara försiktig med sin expansion, se till att hålla ett mindre lager och koncentrera sig på att vara up-to-date i produktplaneringen.

Värdering

VALUATION  Current 3-y earn. Avg
P/E 8,46 8,95
EV/EBITDA 5,91 6,27
EV/EBIT 6,83 7,00
EV/NOPAT 10,50 10,77
P/NOPAT 9,30 9,53
P/OE 7,37 9,63
P/FCF 8,27 11,97
EV/FCF (unlevered) 10,86 14,97
Earnings yield% (greenblatt) 15% 14%
P/S 1,51
P/tB 3,72
P/B 3,55


Ägarbild
MK har köpt tillbaka en del aktier under 2 senaste åren och planerar på att köpa mer. Efter nedgången har de köpt en del, och före det ökade de antal aktier medan aktiepriset gick upp mot ATH. Vilket kan bero på tur eller kompetent ledning, eller båda.

Insiders äger sammanlagt 3.43% av alla aktier. Mr. Kors står för över hälften av insiderägandet med över 4 miljoner aktier av 164 miljoner. Fortfarande väldigt svagt ägande.

Sammanfattning
Aktiepriset är på historiskt låga nivåer och har en hel del katastrofer inprisat. Kassaflöden är i ungefär samma nivåer som nettovinsten vilket betyder att pengar fortfarande flödar in. Nu vill man bara se att MK hittar tillbaka till tillväxt och tar itu med problemen som uppstått på grund av den kraftiga expansionen i samband med minskade efterfrågan. Även en liten tillväxt skulle betyda att bolaget är undervärderat. Men kommer de hitta tillbaka till tillväxt?

Jag tror de kan fortsätta växa. Fastän försäljningen minskat så har de sålt flera enheter i jämf med tidigare kvartal. De har en stark balansräkning och marginaler att spela med. En oändlig kassa kan inte rädda en okompetent ledning eller ett dead-end företag, men detta är inte fallet enligt mig.

Kommer inte att sälja mina aktier.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s